۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۴۲

اسکندری:

قطع درخت چنار در زنجان ممنوع است/۵۲ درصد مساحت استان مراتع است

قطع درخت چنار در زنجان ممنوع است/۵۲ درصد مساحت استان مراتع است

زنجان- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: عمده قاچاق چوب در استان زنجان چوب درخت چنار است، این اتفاق در حالی رخ می دهد که که قطع این درخت ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن اسکندری شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: قطع هرگونه درختان جنگلی و غیر جنگلی در اراضی ملی و بستر رودخانه ها ممنوع است و برای قطع درختان در این محلها باید مجوز صادر شود.

وی اظهار داشت: چنانچه افرادی بدون مجوز اقدام به قطع این درختان در سطح اراضی ملی کنند در مرحله حمل، توسط عوامل این اداره کل و دیگر نیروهای شاغل در این بخش در استان یا استانهای همجوار بازداشت و از حمل آن جلوگیری و ضبط می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت کامیون چوب قاچاق در این استان کشف شده است که این چوبها از درخت چنار می باشد و در این راستا پرونده حمل چوب به مراجع قضایی ارجاع داده می شود و این محموله بر اساس مجوز قضایی از طریق مزایده به فروش خواهد رسید.

اسکندری افزود: کسانی که اقدام به به قطع درختان می کنند باید مجوز آن را داشته باشند و این مجوزها مربوط به مجوز چکش قطع، چکش حمل، چکش بهره برداری و استحصال است.

وی یاد آورشد: صادرات چوب در کشور وجود ندارد و واردات آن از کشورهای ترکیه و روسیه انجام می شود و در این میان واردات چوب تنها با تایید گیاه پزشکان امکانپذیر است که این محصول باید عاری از هرگونه آلودگی و آفت باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۵۲ درصد از مساحت استان زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد که اين ميزان رقم بالایی است و باید توجه جدی برای حفاظت و احياء آن صورت گیرد و این در حالی‌است که دام موجود در مراتع بیش از دو برابر ظرفیت است.

اسکندری افزود:۲۰ هزار خانوار زنجانی از این مراتع استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: وجود بیش از یک میلیون و دويست هکتار عرصه منابع طبيعی عامل مهمی در ایجاد تعادل در اکوسیستم و پشتوانه‌ای برای توليد پايدار بيولوژيكی  است و در این میان منابع طبيعی اركان اصلی توسعه پايدار هر كشور است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: با توجه به اینکه فصل بهار در راه است و چرا دام ها در مراتع شروع می شود حضور بیشتر مردم در این مناطق با بیان اینکه به شدت با متخلفان اراضی برخورد می‌شود. 

اسکندری افزود: حضور مستمر یگان حفاظت در عرصه‌های ملی موجب شده تا دست متخلفان در این زمینه کوتاه شود.

وی یاد آورشد: نیروهای یگان حفاظت از ضابطان قضایی دادگستری محسوب می‌شوند و متجاوزان به عرصه‌های ملی استان توسط نیروهای یگان به پاسگاه ویژه منابع طبیعی هدایت می‌شوند.

کد خبر 2513524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha